top of page

Posts   Themes    Archive

Är det verkligen kultur vi vill vara (Om arkitekturen i kulturen)

Tidskriften Arkitektur, nr 2, 2008

Lars Marcus



I början av 90-talet kom arkitekturen in på kultursidorna. Vid tiden sågs det som en stor seger; äntligen skulle arkitektur diskuteras och kritiseras på samma nivå som konst och litteratur. Med lite distans kan man undra hur mycket av seger det var. Kultursidorna fungerar som ett slags samhällets expansionskärl där debatter kan tillåtas hetta till utan att få några egentliga konsekvenser. Hellre då arki­tektur på samhälls- och ledar­sidorna, inte minst som den redan finns där men utan att tas på allvar.

         De två mest centrala begreppen i samhällsdebatten, ekonomi och politik, stam­mar från de grekiska orden för hus och stad (oikos och polis), det vill säga de två huvud­områdena för arkitekter. Det antyder att ekonomi och politik har starka rums­liga dimensioner trots att detta sällan kommer till uttryck, förmodligen för att vi som på olika sätt arbetar med arkitektur inte varit tillräckligt bra på att formulera detta.

         För att bli mer konkret. Vi lever idag i demo­kra­tiska marknads­eko­nomier. Både offentlig­het, vilket är demokratins livsluft, och marknad är nu begrepp med upp­enbart rumsliga rötter men som oftast hanteras utan så­dana konnotationer. I praktiken definierar dock arkitek­ter, till exempel i stadsutveck­lings­projekt, både offentligheten och markna­den i mycket konkret men­ing. Genom den rumsliga struktur man ut­arbetar i ett sådant projekt blir exempelvis olika platser olika lätta att nå från omgivningen. Det ger varje adress ett lokalt marknads­områ­de, vilket skapar grundläggande förutsättningar för handel på de oli­ka adresserna. En för­klaring till de stora problem som våra förortscentra har idag torde just vara att de beroende på sina stadsdelars utformning getts påfallande små marknads­områden.

         När det gäller offentlighet kan man utgå från debatten om segregation, ännu ett samhälls­begrepp med tydliga rumsdimensioner. Sveriges städer har under efter­krigs­­tiden plan­erats utifrån en påtagligt segreger­ande stadsbyggnadsmodell där livet i olika stads­delar skilts från varandra. Prob­lemet är dock inte så mycket att människor med olika bak­grund inte bor grannar med varandra, det är situationen i mer eller mindre varenda stad i världen, det djupt störande i den svenska situationen är att vi inte ens möter varandra när vi lämnar våra bostäder eftersom det off­entliga rummet i Sverige är så systematiskt segregerat. Vi har byggt en segrege­rad offentlighet.

         Så kan man peka på fall efter fall där arkitekter på av­görande sätt grip­er in i angelägna samhällsfrågor utan att denna dimen­sion av frågan pro­blematiseras. Då är det frustrer­ande när kultursid­orna väcker frågan om varför den sven­ska arkitekturen inte förmår fånga och ge uttryck åt samtiden. Arkitekturen finns ju över­allt i samtidsfrågorna, den är bara inte paketerad på det sätt vi förväntar oss. Kan orsaken till vår blindhet vara att arkitekturen är så mycket mer invol­verad i samhälls­utvecklingen än vad vi vågar se. Det är ju nämligen så att där andra konstarter arbetar med att represen­tera verkligheten och därmed det samtida samhället, konsti­tuerar arkitektur och stads­byggande detta samhälle.

bottom of page